سویه تازه IHU ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟

به گزارش آقای ابوالفضلی، در حالی که بیشتر دنیا بر روی سویه امیکرون ویروس کرونا، جهش ها و توسعه سریع آن متمرکز شده است، نوع نو دیگری از بیماری کووید-19 هم به تازگی مورد توجه قرار گرفته است: سویه IHU که برای نخستین بار در فرانسه شناسایی شد و کارشناسان سازمان بهداشت دنیای همچنان آن را زیر نظر دارند.

سویه تازه IHU ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟

سازمان بهداشت دنیای از عموم مردم خواسته است که در حال حاضر نگران نوع IHU نباشند. این نوع که با نام B.1.640.2 هم شناخته می گردد، سویه ای جهش یافته از ویروس همه گیر کرونا (SARS-CoV-2) است که اواخر اکتبر در منطقه ماری در جنوب فرانسه شناسایی و برای نخستین بار 4 نوامبر (13 آبان) در یک پایگاه داده مشترک برای انواع بیماری ها اعلام شد که تا کنون ویژگی های آن عمدتا برای محققان ناشناخته به جای مانده است.

ویژگی های IHU

نام آی اچ یو (IHU) از نام مرکز تحقیقات بیماری های عفونی دانشگاه پزشکی مدیترانه (Institut Hospitalo-Universitaire Méditerranée Infection) که به شناسایی آن یاری کرد، برگرفته شده است.

بر اساس مقاله ای که 29 دسامبر 2021 (8 دی) به وسیله دیدیر رائول (Didier Raoult) بنیانگذار این مرکز و دیگر پژوهشگران در نشریه medRxiv بدون آنالیز همتا منتشر شد، واریانت IHU برای نخستین بار در جنوب فرانسه در یک بیمار که به تازگی از کشور آفریقایی کامرون بازگشته بود، گزارش شده است.

از زمان کشف تا کنون، تنها 20 نمونه از ابتلا به این سویه شناسایی و توالی یابی شده اند که تنها یک نمونه در اوایل دسامبر بوده است. تجزیه وتحلیل ژنتیکی این گونه نشان داد که 46 جهش و 37 حذف نسبت به ویروس اصلی سارس-کوو-2 دارد که شبیه به نوع بسیار جهش یافته اُمیکرون (Omicron) است. از این تعداد 14 جایگزینی اسید آمینه و 9 حذف در پروتئین اسپایک وجود دارد که سارس-کوو-2 از آن برای چسبیدن به سلول ها استفاده می نماید.

اگرچه نوع IHU ظهور غیرقابل پیش بینی و توسعه فرامرزی انواع تازه بیماری کووید-19 را نشان می دهد، اما هنوز برای حدس زدن درباره شیوه انتشار و یا علائمی که ایجاد می نماید، خیلی زود است. عبدی محمود (Abdi Mahmud) مدیر حوادث کووید-19 سازمان دنیای بهداشت (WHO) اظهار داشت که این سازمان از ماه نوامبر نوع IHU را زیر نظر گرفته است اما با وجود آنکه شناسایی این سویه سخت نیست، شواهد اندکی از توسعه فراتر از حدود 20 مورد مشاهده نموده است.

پیش زمینه سویه IHU

انواع کووید با جهش زیاد ممکن است رفتاری غیرمنتظره از خود نشان دهند. برای نمونه جهش های سویه امیکرون (§) به رشد سرایت پذیری بیشتر ویروس کرونا یاری کرد و بعلاوه آن را نسبت به اغلب درمان های آنتی بادی غیرقابل نفوذ کرد، زیرا ساختارهای ویروسی هدف آن درمان ها تغییر شکل داده بودند.

به گفته پژوهشگران دانشگاه نورت ایسترن (Northestern University) اگرچه بعضی از انواع قبلی مانند دلتا ممکن است باعث بیماری شدیدتری شوند، اما ویروس ها به طور کلی جهش می یابند تا عفونی تر و کشنده تر شوند. بعضی تحقیقات عنوان می نمایند که امیکرون هم که نشان دهنده سویه ای با خطر انتقال بیشتر است اما احتمال کمتری برای فرستادن بیماران به بیمارستان دارد، ممکن است از این الگو پیروی کند.

آیا باید نگران باشیم؟

توماس روسو (Thomas Russo) رئیس مرکز بیماری های عفونی دانشگاه بوفالو نیویورک گفت: بزرگ ترین نگرانی مردم این است که نوع IHU دارای جهش زیادی است. مردم اضولا با مشاهده تعداد جهش زیاد در ویروس نگران می شوند زیرا این نشان می دهد که ممکن است ویروس در برابر ایمنی با واکسیناسیون و ضدعفونی ها از خود مقاومت نشان دهد.

لازم به ذکر است اُمیکرون هم که به سرعت در سراسر دنیا توسعه یافت دارای 50 جهش است. به گفته دکتر روسو بعلاوه نگرانی هایی وجود دارد که جهش ها ممکن است ویژگی های بیولوژیکی را از نظر امکان سرایت بیشتر از انواع دیگر تغییر دهند.

آزمایش ها نشان می دهد که سویه تازه IHU دارای جهش N501Y است که برای نخستین بار در نوع آلفا ویروس کرونا دیده شد و کارشناسان معتقدند می تواند آن را قابل انتقال تر کند. به گفته دانشمندان IHU بعلاوه جهش E484K را دارد که می تواند به این معنی باشد که این نوع در برابر واکسن ها مقاوم تر خواهد بود.

همه اما نگران سویه IHU ویروس کرونا نیستند. عبدی محمود مدیر حوادث WHO تأکید کرد که در حالی که IHU تحت نظر این سازمان بوده است اما از اولین باری که شناسایی شد، با وجود آنکه فرصت زیادی برای سرایت و مبتلا کردن جامعه داشته، فعالیت زیادی نداشته است.

هرچند به عقیده پژوهشگران اصلی، هنوز خیلی زود است که بر اساس موارد اندک ابتلا و آنالیز شده، رفتار ویروس و ویژگی های ویروسی اپیدمیولوژیک یا بالینی آن را حدس بزنیم.

آیا IHU خطر ابتلای بیشتری از امیکرون دارد؟

این طور به نظر نمی رسد. آمش ای. آدالجا (Amesh A. Adalja) متخصص بیماری های عفونی و پژوهشگر ارشد مرکز ایمنی و سلامت جان هاپکینز گفت: سویه IHU پیش از امیکرون شناسایی شده است اما برخلاف آن، به طور سراسری توسعه نیافته است.

برای مقایسه، نوع امیکرون برای نخستین بار در 9 نوامبر (17 مهر) یعنی پس از IHU شناسایی و در 24 نوامبر (2 آبان) به WHO گزارش شد و 26 نوامبر (4 آبان) بود که سازمان بهداشت دنیای، پیش از انتشار ویروس در سراسر دنیا آن را به عنوان یک سویه نگران نماینده اظهار داشت. این جهش از آن موقع تا کنون به سرعت دنیا را طی نموده و سطوح سرایتی قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

هم اکنون بر اساس داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اکنون نوع امیکرون مسئول بیش از 95 درصد موارد کووید-19 در آمریکا است و رکورد تعداد موارد بیماری در سراسر دنیا را در پی داشته است. به گفته دکتر روسو هم کنون هر سویه ای از کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2 باید بتواند از سویه امیکرون پیشی بگیرد اما به نظر می رسد که IHU با توجه به تعداد کمی موارد گزارش شده، سرکوب شده است.

شیوه محافظت در برابر IHU

به گفته دکتر آدالجا جهش پذیری ویروس ها امری طبیعی است و در پی آن ویروس ها بیشتر خواهند شد اما بیشتر گونه ها هیچ تهدید بزرگی ایجاد نمی نمایند. بنابراین برای عموم خیلی زود است که درباره سویه IHU ویروس کرونا نگران باشند.

با این وجود او با بیان اینکه که همچنان انواع بیشتری از ویروس ظاهر خواهند شد، اضافه نمود: تا زمانی که دنیا را واکسینه نکنیم یا به درجه قابل قبولی از مصونیت عمومی نرسیم، احتمال پیدایش انواع تازه وجود دارد و ما هم به ردیابی آن ها ادامه می دهیم. بیایید امیدوار باشیم که امیکرون آخرین نوع نگران نماینده ای باشد که در این همه گیری باید با آن مقابله کنیم، اما ممکن است این طور نباشد.

متخصصان همچنان تأکید دارند که با زدن واکسن در برابر کووید-19، دریافت دوز بوستر (تقویتی) در زمانی که واجد شرایط هستید و ادامه دادن به روش های شناخته شده برای کاهش خطر ابتلا به کووید-19 مانند پوشیدن ماسک در اماکن عمومی، فاصله گذاری اجتماعی تا حد امکان و رعایت بهداشت مناسب دست، می توانید از خود در برابر سویه امیکرون، IHU و دیگر انواع کووید-19 محافظت کنید.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از ویروس تاج-شکل کرونا (سارس-کوو-02) سویه IHU

Credit: MFine

منابع: Time, Prevention, Forbes, First Post

منبع: دیجیکالا مگ

به "سویه تازه IHU ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سویه تازه IHU ویروس کرونا چیست و چقدر خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید