سند توسعه هوش مصنوعی کشور تدوین می گردد ، وضع قوانین در حوزه AI

به گزارش آقای ابوالفضلی، درحالی که مهرماه سال گذشته پیش نویس نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی از سوی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد، اکنون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از روند تدوین سند توسعه هوش مصنوعی خبر داده است.

سند توسعه هوش مصنوعی کشور تدوین می گردد ، وضع قوانین در حوزه AI

به گزارش آقای ابوالفضلی، عیسی زارع پور در حاشیه جلسه هیأت دولت اعلام نمود که شورای عالی فضای مجازی متولی وضع قوانین در زمینه هوش مصنوعی است.

او با اشاره به این موضوع که وزارت ارتباطات از یک سال و نیم گذشته مرکز توسعه هوش مصنوعی را راه اندازی نموده، ادامه داد: دستگاه ها مکلف هستند براساس یک نقشه راه ملی که در اختیار مراکز سیاستگذاری قرار داده شده است از ظرفیت هایی که هوش مصنوعی برای آنها ایجاد می نماید، استفاده نمایند.

وزیر ارتباطات بعلاوه به برنامه هفتم توسعه که اخیرا رونمایی شده، اشاره نمود و گفت: در برنامه هفتم توسعه، ارتباطات و هوشمندسازی به عنوان یک فصل جدا آمده و بر استفاده حداکثری دستگاه ها از هوش مصنوعی تأکید شده است.

در بخشی از پیش نویس نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی به ساختار سند اشاره شده است. در ساختار نقشه راه ملی، هوش مصنوعی که در قالب یک چارت نمایش داده شده، در بخش فوقانی منظره قرار گرفته است. پس از آن در سطوح پایین تر اهداف کلان، حوزه های اولویت دار و سیاست های کلان نمایش داده شده است. در سطح بعدی به راهبردها اشاره شده و پس از آن، سیاست های خرد و اقدامات دیده می گردد. در سطح بعدی هم پروژه/فعالیت قرار گرفته است و پس از آن به ترتیب نقشه نهادی و نقشه راه پیش بینی شده است.

در این پیش نویس، 14 سیاست کلان، 10 هدف کلان و 9 راهبرد برای توسعه فناوری هوش مصنوعی درنظر گرفته شده است.

فراهم آوردن زمینه های شکل گیری تقاضا برای تحریک فعالیت های تحقیق و توسعه در حوزه های اولویت دار هوش مصنوعی به عنوان نخستین سیاست کلان پیش بینی شده است. بعلاوه نخستین هدف کلان سند انجام 80 درصد از پژوهش های حوزه هوش مصنوعی در راستای برطرف نیازهای فعلی و آینده کشور تعریف شده است.

بر این اساس، نخستین راهبرد سند توسعه هوش مصنوعی هم ارتقای محیط تحقیق و توسعه هوش مصنوعی درنظر گرفته شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "سند توسعه هوش مصنوعی کشور تدوین می گردد ، وضع قوانین در حوزه AI" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند توسعه هوش مصنوعی کشور تدوین می گردد ، وضع قوانین در حوزه AI"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید