ریه خود را به این سبزیجات بسپارید، اگر یک ریه صفر کلیومتر میخواهید بخوانید

به گزارش آقای ابوالفضلی، یافته ها نشان می دهد که خوردن سبزیجات چلیپایی مانند سبزیجات برگ دار و کلم بروکلی می تواند ایمنی را تقویت نموده و سلامت ریه ها را حفظ کند.

ریه خود را به این سبزیجات بسپارید، اگر یک ریه صفر کلیومتر میخواهید بخوانید

یافته ها نشان می دهد که خوردن سبزیجات چلیپایی مانند سبزیجات برگ دار و کلم بروکلی می تواند ایمنی را تقویت نموده و سلامت ریه ها را حفظ کند.

سبزیجات نه تنها مغذی هستند، بلکه تحقیقات قبلی نشان می دهد که افزودن سبزیجات بیشتر به رژیم غذایی افراد می تواند به کاهش خطر چاقی، بهبود سلامت روان، کاهش خطر بیماری قلبی و تقویت سلامت روده یاری کند.

در مطالعه اخیر، محققان مؤسسه فرانسیس کریک در لندن دریافته اند مولکول هایی که به طور طبیعی در سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و گل کلم یافت می شوند، می توانند فعالیت پروتئینی به نام گیرنده هیدروکربن آریل (AHR) را افزایش داده و به ریه ها یاری کنند تا سد سالم در برابر عفونت های ویروسی و باکتریایی ایجاد کنند.

گیرنده هیدروکربنی آریل نوعی پروتئین سلولی است که در بدن، به تنظیم ژن و متابولیسم آنزیم های خاص یاری می نماید.

تحقیقات قبلی بعلاوه نشان می دهد که AHR در تنظیم سیستم ایمنی مؤثر است و نقش فعالی در سلول های بنیادی ایفا می نماید.

به علت ارتباط آن با سیستم ایمنی، دانشمندان استفاده از AHR را به عنوان یک هدف بالقوه برای پیشگیری و درمان تعدادی از بیماری ها، از جمله موارد زیر، در نظر می گیرند:

اختلالات خود ایمنی

بیماری های التهابی

سرطان

هنگامی که AHR بیش از حد فعال گردد، خون کمتری در فضا های ریه وجود دارد که به جلوگیری از نشت سد ریه یاری می نماید.

در طول این مطالعه، دانشمندان مشاهده کردند که موش هایی با فعالیت AHR افزایش یافته، هنگام آلوده شدن به ویروس آنفلوانزا وزن زیادی از دست نمی دهند. علاوه بر این، موش های تقویت شده با AHR می توانند بهتر با عفونت باکتریایی و ویروس آنفلوانزا مبارزه کنند.

محققان بعلاوه دریافتند که عفونت آنفلوانزا باعث کاهش فعالیت محافظتی AHR ریه فقط در موش هایی می گردد که قبل از بیماری با لیگاند های AHR تغذیه شده بودند.

بیش از 3000 نوع مختلف سبزیجات چلیپایی وجود دارد. رایج ترین آن ها عبارتند از:

کلم بروکلی

گل کلم

کلم پیچ

کلم

کلم بروکسل

آرگولا

تربچه، از جمله ترب

شلغم

این سبزیجات علاوه بر فواید تغذیه ای که همه سبزیجات حاوی آن هستند، سرشار از فیبر غذایی و منابع غنی از ویتامین های خاص، از جمله ویتامین های C، E، K و B 9 (فولات) هستند.

سبزیجات چلیپایی بعلاوه حاوی مواد مغذی گیاهی هستند که به کاهش التهاب یاری می کنند. مطالعات قبلی فیتونوترینت ها را با درمان و پیشگیری سرطان مرتبط دانسته اند.

بر اساس نتایج مطالعه جدیدی که مجله ای آرجی اوپن ریسرچ منتشر نموده است، مصرف سبزیجات برگ دار مانند بروکلی و اسفناج که از ویتامین K (ویتامین کا) سرشارند به سلامت ریه یاری بسیاری می نماید.

گروهی از متخصصان دانمارکی دریافتند افرادی که مقدار ویتامین K در بدنشان کم است، احتمالا دچار عملکرد ضعیف ریه هستند. ممکن است این افراد به آسم، خس خس سینه و بیماری مزمن انسداد ریه مبتلا شوند.

به گفته متخصصان، تا پیش از انجام این مطالعه تاثیر ویتامین K روی ریه چندان شناخته نشده نبود.

بنابر یافته های مرکز تغذیه دانشکده عمومی هاروارد، ویتامین K در روغن های گیاهی و غلات نیز یافت می گردد. این ویتامین بعلاوه به بهبود زخم، فراوری پروتئین های مورد احتیاج در لخته شدن خون و ساخت استخوان های سالم یاری می نماید.

تورکیل جسپرسن، پزشک پژوهشگر این مرکز در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: قبلا می دانستیم ویتامین K نقش مهمی در خون دارد و پژوهش ها نیز نشان داده بود که این ویتامین برای سلامت قلب و استخوان هم مهم است، اما درباره اثر ویتامین K روی ریه ها تحقیق بسیار کمی شده است.

متخصصان بیمارستان دانشگاه کپنهاگ گروهی متشکل از 4092 نفر، بین سنین 24 تا 72 سال را آنالیز کردند. این افراد همگی ساکن کپنهاگ بودند.

بنابر اعلام انجمن ریه آمریکا، این شرکت کنندگان آزمایش عملکرد ریوی و تنفسی به نام اسپیرومتری دادند. در این آزمایش، مقدار هوایی که ریه ها می توانند وارد و خارج کنند و بعلاوه مقدار آسانی و سرعت خروج و ورود هوا از ریه ها میزان گیری می گردد.

این شرکت کنندگان بعلاوه آزمایش خون دادند و به پرسش نامه هایی درباره سلامت کلی و سبک زندگی شان پاسخ دادند. آزمایش خون نشان داد که مقدار ویتامین K در خون این افراد کم است.

این پژوهش نشان می دهد افرادی که مقدار ویتامین K در خونشان کم باشد، ممکن است عملکرد ریه ضعیف تری داشته باشند.

بنابر اعلام موسسه ملی بهداشت، مقدار کافی ویتامین K برای افراد 19 سال و بالاتر 120 میکروگرم در روز برای مردان و 90 میکروگرم در روز برای زنان تعیین شده است.

البته پزشکان می گویند در خصوص مصرف مکمل های ویتامین K باید پژوهش های بیشتری انجام گردد. آن ها معتقدند با رژیم غذایی سالم و متعادل، سیگار نکشیدن، ورزش کردن و کوشش برای کاهش آلودگی هوا می توان از ریه ها محافظت کرد.

این گروه تخصصی اکنون در حال مطالعه درباره مکمل های ویتامین K و مقایسه آن ها با دارونما ها است تا اثرشان را بر سلامت قلب و استخوان تعیین کند.

منبع:سایت تفریح روز

منبع: فرارو

به "ریه خود را به این سبزیجات بسپارید، اگر یک ریه صفر کلیومتر میخواهید بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریه خود را به این سبزیجات بسپارید، اگر یک ریه صفر کلیومتر میخواهید بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید