روز بزرگداشت سعدی

به گزارش آقای ابوالفضلی، تقریبا هیچ کسی نیست که با خواندن یا شنیدن ابیات سعدی روحش تازه نشود. حتی اگر پیوندی نیز با ادبیات نداشته باشید، شعرهای او آنقدر روان و از ته دل است که بر جان تان می نشیند. اول اردیبهشت روزی است برای بزرگداشت این استاد سخن. به بهانه این روز راجع به او در ادامه مطلب بیشتر بخوانید. بر خلاف آموخته های ما در دوران تحصیل، سعدی صرفا نویسنده و شاعر اندرزگو نیست، سعدی شاعری است که طریق عشق بازی را خوب می داند.

روز بزرگداشت سعدی

سعدی به دام عشق تو در پای بند ماند قیدی ننموده ای که میسر گردد گریز

زندگینامه سعدی

نام او مشرف الدین مصلح بن عبدالله شیرازی بود و تخلصش سعدی. شاعر و نویسندهٔ بزرگ قرن هفتم هجری قمری است. طبق روایت های تاریخی احتمالاً بین سالهای 600 تا 615 هجری قمری به جهان آمده است. جوان که بود در مدرسه نظامیه بغداد به تحصیل ادب و تفسیر و فقه و کلام و حکمت پرداخته است. بعد از آن هم به شام و مراکش و حبشه و حجاز سفر کرد و پس از بازگشت به شیراز، به تألیف شاهکارهای خود دست زد. سعدی بسیار اهل سفر بود و به آسیای مرکزی، هندوستان، شام، مصر، عربستان، حبشه و مغرب سفر نموده است. او بین سالهای 690 تا 694 هجری در شیراز درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد.

آثار سعدی

سعدی در سال 655 هجری قمری سعدی نامه یا بوستان را به نظم درآورد و در سال بعد (656) گلستان را تألیف کرد. علاوه بر این موارد قصاید، غزلیات، قطعات، ترجیع بند، رباعیات و مقالات و قصاید عربی نیز دارد که همه را در کلیات او جمع نموده اند.

بیتی از غزل معروف سعدی:

بسیار سفر باید تا پخته گردد خامی صوفی نگردد صافی تا درنکشد جامی

در روز بزرگداشت سعدی این کارهای ساده را امتحان کنید:

  1. به شیراز سفر کنید و سری به سعدیه بزنید.
  2. راجع به زندگی سعدی بیشتر بخوانید. دو کتاب از اقای محمدعلی کاتوزیان را به شما پیشنهاد می کنیم: کتاب سعدی شاعر عشق و زندگی و کتاب عاشقانه های سعدی
  3. سری به آثار مکتوب سعدی بزنید و سعی کنید شعری از او را حفظ کنید.

در تور های شیراز آقای ابوالفضلی می توانید از آرامگاه این استاد شعر و ادب تماشا کنید.

منبع: دالاهو

به "روز بزرگداشت سعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز بزرگداشت سعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید