دانشمندان می خواهند برای زمین سایه بان بسازند!

به گزارش آقای ابوالفضلی، قرن هاست انسان برای فرار از تابش شدید نور خورشید، از سایه بان استفاده می نماید، اما خود سیاره ما همواره در معرض این تابش ها بوده و اتفاقا در دهه های اخیر گرفتار گرمایش بیش از حد شده که می تواند برای تمام جانداران ساکن آن دردسر ساز باشد. در یک دستاورد جالب توجه اکنون دانشمندان می خواهند یک سایه بان برای زمین بسازند تا شاید فرایند گرمایش جهانی و در پی آن تغییرات آب و هوایی را متوقف یا کند نمایند.

دانشمندان می خواهند برای زمین سایه بان بسازند!

به گزارش آقای ابوالفضلی، یک گروه بین رشته ای از دانشمندان در موسسه فناوری ماساچوست در حال آنالیز یک سپر خورشیدی مبتنی بر فضا برای کاهش تشعشعات ورودی به سطح زمین هستند. این ابتکار که حباب های فضایی نام دارد با الهام از ایده ای که در ابتدا به وسیله ستاره شناس رابرت آنجل ارائه شده بود، شکل گرفته که بر اساسآن یک قایق متشکل از حباب های کوچک و قابل تورم در فضا مستقر خواهد شد تا از زمین در برابر بخش کوچکی از تابش خورشید محافظت کند.

تفاوت این ابتکار تازه با راه چاره های قبلی در این است که ایده دانشمندان دانشگاه ماساچوست فضا محور خواهد بود، به این معنی که این سایه بان خورشیدی قرار است در فضا مستقر گردد در حالی که اغلب ایده های قبلی همانند حل کردن گاز ها در لایه استراتوسفر، زمین محور هستند. از طرف دیگر دانشمندان می گویند که ابتکار تازه آن ها بر خلاف راه چاره های پیشین اثرات منفی بسیار اندکی بر لایه های زمین دارد و طبیعتاً تأثیری بر زیست بوم زمین نخواهد داشت.

دانشمندان دانشگاه ماساچوست می گویند این سایه بان یا قایق که به طور فرضی وسعتی برابر با برزیل خواهد داشت، در نزدیکی نقطه لاگرانژی L1 معلق خواهد شد. این نقطه مکانی بین زمین و خورشید است که در آن تأثیر گرانشی خورشید و زمین از بین می رود. تخمین های اولیه این دانشمندان می گوید که این سایه بان فضایی قادر خواهد بود تا 1.8 درصد تابش نور خورشید به زمین را کاهش دهد. این عددی قابل توجه خواهد بود و در صورت تحقق می تواند تأثیری شگرف بر گرمایش زمین ایجاد کند.

البته همانگونه که اشاره شد، این ایده واقعاً تازه نیست، زیرا اصل آن مربوط به ابتکار رابرت آنجل، ستاره شناس مشهور است. با این همه، ایده او در مورد چگونگی برپایی این سایه بان در فضا کاملاً ناقص بود. در ابتدا این ایده مطرح شده که انبوهی از فضا پیما های کوک که سپری تاشونده را با خود حمل می نمایند، به فضا ارسال شوند، اما عملیاتی کردن آن تا حدودی غیر ممکن تلقی شد. در ادامه این ایده مطرح شد که ابری از غبار های سیارکی ایجاد گردد که آن هم خیلی زود رد شد. در چنین شرایطی بود که دانشمندان دانشگاه ماساچوست با ایده جالب خود وارد میدان شدند.

در این ایده در واقع یک کشتی ساخته می شد که متشکل از تعداد بی شماری حباب بود که می توانست باد گردد و وسعت بسیار زیادی را بپوشاند. این حباب ها با باد شدن یا کم باد شد، شاهد تغییر ضخامت می شوند و بدین ترتیب می توان مقدار نور ورودی به زمین را تنظیم کرد. اما مجذوب کننده ترین بخش این ابتکار، امکان ساخت این حباب ها در فضا است که شکل قابل توجهی می توان هزینه های مربوط به ارسال و حمل و نقل را کاهش داد. از طرف دیگر به واسه خاصیت ویژه این حباب ها در صورت از میان رفتن، خود بخود نابود می شوند و بدین ترتیب زباله بسیار اندکی را در فضا منتشر می نمایند. بدین ترتیب به نظر می رسد، برای مبارزه با گرمایش زمین نیز باید به همان روش قدیمی استفاده از سایه بان روی بیاوریم.

منبع: scitechdaily

ترجمه: مصطفی جرفی-آقای ابوالفضلی

منبع: فرارو

به "دانشمندان می خواهند برای زمین سایه بان بسازند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان می خواهند برای زمین سایه بان بسازند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید