جشنواره هزار دف 20 میلیارد تومان عایدی برای مردم اورامان به همراه داشت

به گزارش آقای ابوالفضلی، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، جشنواره هزار دف 20 میلیارد تومان عایدی برای مردم اورامان به همراه داشت.

جشنواره هزار دف 20 میلیارد تومان عایدی برای مردم اورامان به همراه داشت

پویا طالب نیا (سرپرست پایگاه منظر تاریخی فرهنگی اورامانات) با اشاره به آنکه درحال نوشتن طرح مدیریتی برای هورامان هستند، گفت: این طرح مدیریتی درواقع برنامه ریزی 5 ساله برای هورامان است که سیاست گزاری و سبک مدیریتی آن برای 5 سال تبیین شد. این مهم به صورت کتاب چاپ شده و سعی شده این طرح با رویکرد مدیریت جامعه محلی نوشته گردد، چرا که زمانی که اورامان به ثبت جهانی رسید، یک میراث زنده بود و زندگی در آن جریان داشت و این زندگی ادامه دارد. بعلاوه به علت وسعت منطقه بر آن شدیم تا رویکرد مدیریت جامعه محلی را در نظر بگیریم و با درگیر کردن جامعه محلی، کارها را پیش ببریم و از کارها و امور آسیب رسان جلوگیری کنیم.

او ادامه داد: اطلس صنایع دستی اورامان تدوین شده و با مطالعاتی که انجام شد، علاوه بر شناخت و معرفی ظرفیتهای موجود، آنچه که آسیب دیده یا در معرض فراموشی است، احیا گردد. در حوزه صنایع دستی با مبحثی دو جانبه روبرو هستیم، چرا که از یک سو موضوعاتی همسو با میراث ناملموس در منطقه مطرح است و از دیگر سو بحث مالی و عایدیزایی مطرح می گردد، چرا که توریستان با حضور در منطقه می توانند از صنایع دستی مردم خریداری نمایند و عایدیزایی در منطقه ایجاد گردد.

منطقه اورامانات دارای چند نوع صنایع دستی خاص است که در منطقه ها دیگر با این کیفیت و اصالت کمتر دیده می گردد، نازک کاری، ساز سازی، ارغوان بافی، قالی و گلیم، جولایی، موج بافی، کلاش، نمدمالی، لباسهای محلی، زیورآلات سنتی و سراجی سنتی از جمله این هنرهاست. بسیاری از صنایع دستی اورامانات نظیر کلاش (گیوه) و ارغوان به عنوان آثار صنایع دستی در فهرست میراث جهانی و ملی به ثبت رسیده اند.

سرپرست پایگاه منظر تاریخی فرهنگی اورامانات با اشاره به آنکه بخصوص در بخش کرمانشاه شاهد آن بودیم که توریستان به مقاصد خاصی سفر می کردند که سبب شده بود علاوه بر کاهش ارائه خدمات در این منطقه ها سایر مقاصد تقریبا بدون توریست باقی بمانند، گفت: برآن شدیم تا محورهای نو توریستی برای هورامان معرفی کنیم. در این راستا، با اعتبارات سال گذشته در صدد معرفی محور شهرستان جوانرود برآمدیم که به منطقه کلاشی معروف است.

ساماندهی قلعه جی را نیز با همکاری روستاییان انجام دادیم و زیرساختها آماده و ساماندهی روستا طی دو فاز عمرانی انجام شد. سال جاری نیز با اعتبارات موجود، ساماندهی روستای کلاش لولم را نیز شروع کردیم تا بتوانیم در عین معرفی چند روستای نو، ظرفیتهای پذیرش مسافر را نیز فراهم کنیم تا در زمان پر مسافر، تعدادی از مسافران را به این مقاصد نو اعزام کنیم. تمام این روستاها پلکانی هستند و جذابیتهای زیادی برای توریستان خواهند داشت.

طالب نیا اذعان داشت: در عید فطر سال جاری جشنواره هزار دف در شهر باینگان برگزار کردیم که این مراسم نیز همسو با معرفی ظرفیتهای نو اورامان است. این مراسم سال جاری بیش از 15 هزار بازدید نماینده داشت و در همان دو روز بیش از 20 میلیارد تومان عایدی برای ساکنان منطقه به همراه داشت. این مراسم سال گذشته در پالنگان برگزار گردید و سال جاری در نقطه نوی معرفی گردید. در واقع توسعه توریستی در منطقه می تواند چنین عایدیزایی را متوجه مردم منطقه کند.

او در پاسخ به این سوال که ثبت جهانی اورامانات و معرفی آن در یونسکو و جذب توریست تا چه مقدار رونق مالی را برای منطقه به همراه دارد به گونه ای که مردم منطقه به واسطه اشتغال و عایدیی که توسعه توریستی برایشان دارد به حوزه های فعال در این بخش روی آورند و به نوعی از کول بری دور شوند و شغلی در حوزه توریستی را جایگزین کول بری نمایند، گفت: در کردستان چند اقامتگاه بومگردی فعال شده است که به وسیله افرادی راه اندازی شده که در گذشته در حوزه کول بری فعال بودند اما در نهایت با دریافت تسهیلات و راه اندازی واحد بومگردی به این حوزه ورود نموده اند.

در عین حال نباید فراموش کرد که فعال شدن هر واحد بومگردی زنجیره ای از سایر فعالیتها از جمله راهنمای توریستی، حمل و نقل، صنایع دستی و…را فعال می نماید. با فعال شدن هر کدام از این بخشها، یک شغل ایجاد می گردد. شاید نتواند راه اندازی چند واحد بومگردی و فعال شدن چند نفر را به کل جامعه کول برها در منطقه تعمیم داد اما نمیتوان از اعداد و ارقامی که برگزاری جشنواره ها و حضور توریستان برای مردم منطقه عایدیزایی ایجاد می نماید نیز چشم پوشی کرد.

سرپرست پایگاه منظر تاریخی فرهنگی اورامانات اعلام نمود: رونق کسب و کار در منطقه به واسطه حضور توریستان می تواند گرایش به کول بری را کاهش دهد. برگزاری جشنواره هزار دف و کسب عایدی 20 میلیارد تومانی طی دو روز نتیجه شاخص حضور توریستان در منطقه است.

طالب نیا درخصوص چالشهایی که برای توسعه صنایع دستی در اورامانت روبرو هستند، گفت: با افزایش تعداد توریستان شاهد افزایش تعداد فروشگاه های صنایع دستی نیز هستیم. این افزایش چشمگیر است. ضمن آنکه افزایش فروشگاه های صنایع دستی به معنای رونق فراوری صنایع دستی است. برای مثال در روستای هجیج بیش از 20 فروشگاه صنایع دستی برای فروش فعال است. بیشتر این شغل ها ثبت شده اند و آنهایی که ثبت نشده اند در فهرست ثبت ملی قرار گرفته اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا منطقه اوارامانات نیازمند کاوش باستان شناسی است، گفت: حدود دو سال قبل حفاری و لایه نگاری در روستیا پایگلان کردستان داشتیم و نخستین کاوش های هدفمند باستان شناسی را رقم زدیم. اما بعد از آن کاوش دیگری صورت نگرفت و به نظرمان اورامانات خیلی نیازمند کاوش های باستان شناسی نیست.

منبع: همگردی

به "جشنواره هزار دف 20 میلیارد تومان عایدی برای مردم اورامان به همراه داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره هزار دف 20 میلیارد تومان عایدی برای مردم اورامان به همراه داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید