برگزاری حضوری کلاس ها به شرط بهبود شرایط کرونا و شرایط اقتصادی دانشگاه
به گزارش آقای ابوالفضلی، معاون آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به برنامه های آموزشی این دانشگاه در سال نو گفت: در سال 1401، اگر شرایط کرونا و وضع اقتصادی دانشگاه اجازه دهد، قطعا کلاس ها را به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد.

دکتر علیرضا صالحی در گفت و گو با آقای ابوالفضلی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: در سال تازه مهم ترین برنامه آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزاری حضوری کلاس ها است. در این راستا، برای برگزاری حضوری کلاس های مقطع کارشناسی اقدامات و آمادگی های لازم انجام شده است تا یک سری از ورودی ها به صورت حضوری در کلاس ها شرکت نمایند و آمادگی های لازم را داریم و برنامه ریزی های لازم نیز انجام شده است.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه حتی در دوران کرونا نیز کلاس های آزمایشگاهی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برگزار گردید، ادامه داد: با توجه به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، این کلاس های حضوری به چند بخش در روز تقسیم شده است تا فاصله گذاری اجتماعی رعایت گردد و تا انتها سال 1400 نیز این فعالیت ها در دانشگاه ادامه داشت. چراکه پژوهش را نمی توان متوقف کرد. البته از همان ابتدای شیوع کرونا نیز انجام پژوهش در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تعطیل نشد.
وی در این خصوص ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم در سال تازه هم شرایط کرونا و هم شرایط دیگر این اجازه را به ما بدهد که برنامه ریزی هایی را که انجام داده ایم، پیاده سازی کنیم و کلاس های حضوری را نه تنها برای یک ورودی، بلکه برای چند ورودی شروع کنیم. البته چنین اقدامی مشروط بر این است که هم شرایط کرونایی بهبود یابد و هم وضع اقتصادی دانشگاه بهتر گردد.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین با اشاره به ارائه آموزش ترکیبی در این دانشگاه اضافه کرد: برنامه ای که به طور همزمان هم کلاس حضوری و هم کلاس مجازی برگزار کنیم، نداریم واگر شرایط کرونا و شرایط اقتصادی دانشگاه اجازه دهد، امکان ندارد این دو شیوه آموزش را به طور همزمان در دانشگاه اجرا کنیم. اما اگر شرایط کرونا به ما اجازه ندهد، ممکن است یک سری از ورودی ها را به صورت حضوری دعوت کنیم و آموزش یک سری از دانشجویان را به صورت ترکیبی به صورت بومی و غیر بومی ارا دهیم. علت این کار هم این است که می دانیم، آموزش مجازی افت آموزشی دانشجویان را دارد و هم اکنون نیز این احساس را داریم که افت آموزشی به وجود آمده است. به همین علت اصلا برای جامعه دانشگاهی صلاح نمیدانیم که آموزش ترکیبی را دنبال کنیم.
وی با تاکید بر اینکه نمیتوان برای افت کیفیت آموزشی هیچ کاری انجام داد، اعلام کرد: علت این امر این است کهه نمی توان یک دوره آموزشی را تکرار کرد، نمی توان دانشجو را مجبور کرد که درس خود بگذارندو نمیتوان ارزیابی تازهی انجام داد و به او گفت چون آموزش مجازی است، مجددا آزمون دهد. البته این کارها در هیچ نقطه از دنیا قابل انجام نیست. در غرب نیز نمیتوانند بگویند که می توانند این افت کیفیت آموزشی را جبران کرد.
دکتر صالحی بزرگترین ضعف آموزش مجازی را افت کیفیت آموزش دانست و توضیح داد: البته باید گفت این افت کیفیت آموزش تنها برای تعدادی از دانشجویان است. چراکه دانشجویی که بخواهد درس بخواند، بدون اجبار این کار را انجام می دهد و خودش درسش را میخواند.
وی در انتها، در مورد نقطه قوت آموزش مجازی اعلام کرد: آموزش مجازی این حسن را داشت که در شرایط وخیم کرونا به ما این امکان را داد که بتوانیم دانشگاه را به نحو مطلوب اداره کنیم و آموزش را ادامه دهیم و دانشجویانی که شرایط حضور در دانشگاه را نداشتند و در شهرستان بودند، این امکان را داشتند که آموزش را از راه دور ادامه دهند.
منبع: خبرگزاری ایسنا