این نکات را در سفر رعایت کنید

به گزارش آقای ابوالفضلی، سفر در کجای زندگی ما جا دارد؟ سفر که نسخه شفابخش بسیاری از روانشناسان است در کجای نسخه های سلامتی مان جا دارد؟ چقدر برای سفر برنامه می ریزیم و چقدر توجه به سلامتی را در سفرهایمان جا داده ایم؟

این نکات را در سفر رعایت کنید

به گزارش آقای ابوالفضلی، یک سفر، هم می تواند به خاطره ای زیبا و دلچسب تبدیل شود و هم اگر برای آن آماده نباشیم برعکس عمل کند و ما را پشیمان کند که رنج سفر را به تن خریده ایم. در ادامه می خواهیم بعضی نکات کلی لازم را برای رفتن به یک مسافرت لذت بخش با هم مرور کنیم تا با آمادگی بیشتری بار سفر ببندیم.

فرهنگ سفر از دیرباز با آدمی همراه بوده است؛ از زمانی که اجداد کوچ نشین ما برای یافتن محیط زندگی مناسب تر، بار سفر را می بستند تا به امروز که سفر را راهی برای رهایی و فرار از زندگی روزمره خود می دانیم، هرچند در این مدت سفر تغییرات زیادی کرده است؛ هم وسایل نقلیه که زمان سفر را کوتاه تر کرده اند و هم هتل ها و وسایل آسایشی که در مقاصد گردشگری فراهم شده اند، سفر را آسانتر و لذت بخش تر کرده اند. همه ما درباره سفر فکر می کنیم و برنامه ریزی هایی انجام می دهیم اما گاهی نشناختن مهارت های سفر مسائل زیادی را به وجود می آورد و لذت سفر را از بین می برد. شاید برای هر کدام از ما پیش آمده باشد سفری که برای آن هزینه های زیادی کرده ایم فقط به خاطر یک بیماری کوچک یا بدخلقی همسفران به خاطره نامطلوبی تبدیل شده و به جای آسایش و آرامش، ناراحتی و پشیمانی را ایجاد کرده باشد.

می خواهیم با هم مهارت های سفر را مرور کنیم. می خواهیم یاد بگیریم سالم سفر کنیم و از سفر فقط لذت ها و خوشی ها را بگیریم و از سختی هایش هم خاطره ای شیرین بسازیم.

سفر قبل از هر چیز فرصتی برای یادگیری است. ما در سفر خود را محک می زنیم و مهارت های رفتاری خود را ارتقا می دهیم، پس باید برای چیزهایی که در زندگی روزمره به آن فکر هم نمی کنیم، آماده باشیم. برای تهیه جا، غذا و تمامی نیازهای اولیه تلاش کنیم. در شهر و خانه خود نیستیم و باید متواضع باشیم.

در سفر ما فقط یک مسافریم، فارغ از سِمت و جایگاهی که در شغل و خانه خود داریم. پس یاد می گیریم خودمان باشیم و این از مهم ترین مزایای سفر برای تقویت روان است. سفر بر پایه ارتباط متقابل شکل می گیرد و هر چه انعطاف پذیری ما در ارتباط با مردم بیشتر باشد، از سفر لذت بیشتری خواهیم برد.

سفر می تواند انسان ها را به هم نزدیک کند و این از بزرگ ترین مزایای سفر در دنیای مدرن امروزی است. طبیعت ما را به صبر تشویق می کند و به ما رسم محبت بدون توقع و چشمداشت را می آموزد. پس پیش از هر چیز باید توانایی پذیرش خود را تقویت کنیم تا بتوانیم خود را به سفر بسپاریم. توقعات خود را پایین بیاوریم تا اگر برنامه ای ناخواسته به هم خورد، ناراحت نشویم. اگر اتفاقی برای وسیله نقلیه مان افتاد، عصبی نشویم و به یاد داشته باشیم، از هدایای سفر، آموختن صبر و تحمل است یا اگر ناهار و شامتان دیر شد می خواهد اراده تان را بالا ببرد. اگر کودک یا سالمندی همراهتان است که کم حوصله تر از شماست باید مهارت های خود را در حفظ طراوت و شادابی آنها نیز بالا ببریم و لذت بردن از سفر را به همسفران خود هدیه دهیم. اگر توانستید با همه این مسائل پیش بینی نشده آرامش را از سفرتان هدیه بگیرید توانسته اید لذت روزهای خوش سفر را بچشید و چه چیز بهتر از آرامشی که به دنبالش بوده اید و این همه برای به دست آوردنش هزینه کرده اید؟

به طور کلی می توان انواع سفر را به پنج گروه تقسیم کرد که توصیه های حفظ سلامتی در هر کدام فرق دارد. این گروه ها عبارتند از سفرهای زیارتی، سفرهای تفریحی، سفرهای فرهنگی و تاریخی، سفرهای چمدانی (تور خرید) و سفرهای طبیعت گردی. هنگام برنامه ریزی برای سفر باید هدف خود را معین کنیم و سفر خود را در یکی از این گروه ها قرار دهیم. حال می توانیم به انتخاب مقصد بپردازیم.

پس از انتخاب مقصد باید اطلاعات جامع و مناسبی درباره مقصدمان به دست آوریم. در کنار جمع آوری اطلاعاتی در مورد آب و هوا، مسیر، مکان و غذا باید سلامتی را هم در نظر داشته باشیم. از بیماری های خود مطلع باشیم و اگر مراقبت های خاصی نیاز است، از پزشکمان اطلاعات لازم را دریافت کنیم.

داروهایی که مصرف می کنیم را کمی بیشتر از تعداد روزهای سفرمان آماده کنیم. بیماری های مقصد را بشناسیم و اگر به داروها و واکسن های خاصی نیاز است، آنها را دریافت کنیم. این اطلاعات را می توانیم از کتابچه های راهنمای سفر یا دفاتر گردشگری مقصد به دست آوریم. البته در سفرهای زیارتی و سفرهایی که با تور می رویم، این مسائل رعایت می شود اما آیا در سفرهای شخصی هم این اطلاعات را دریافت می کنیم؟ بارها برایمان پیش آمده که تمام مدت مسافرت از گزش حشرات موذی شکایت کرده ایم و پماد مناسبی برای مقابله با آنها همراه نداشته ایم.

پس بهتر است قبل از سفر این اطلاعات را به دست آوریم تا گزش ساده حشره ای، لذت سفر را از ما نگیرد. در یک کلام می توان گفت قبل از هر سفر باید با توجه به هدف و مقصد سفر خود برای آن کاملا آماده باشیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "این نکات را در سفر رعایت کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این نکات را در سفر رعایت کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید