اختلالات پیش از قاعدگی

به گزارش آقای ابوالفضلی، تعریف: این اختلال به تغییرات خلقی تعیین می گردد که از حدود یک هفته قبل از دوران قاعدگی آغاز شده و با آغاز خونریزی به سرعت فروکش می نماید. شیوع: شیوع این اختلال گوناگون گزارش شده ولی تقریباً 28% زنان به دلیل این اختلال دچار اشکال در انجام کارهای معمولشان می شوند و در 5% موارد علائم بسیار شدید بوده و سبب مراجعه به پزشک می گردد.

اختلالات پیش از قاعدگی

اختلالات پیش از قاعدگی

نویسنده: دکتر مینو هفت برادران

تعریف: این اختلال به تغییرات خلقی تعیین می گردد که از حدود یک هفته قبل از دوران قاعدگی آغاز شده و با آغاز خونریزی به سرعت فروکش می نماید.

شیوع: شیوع این اختلال گوناگون گزارش شده ولی تقریباً 28% زنان به دلیل این اختلال دچار اشکال در انجام کارهای معمولشان می شوند و در 5% موارد علائم بسیار شدید بوده و سبب مراجعه به پزشک می گردد.

اتیولوژی:

دلیل این مشکل دقیقاً روشن نیست ولی عواملی همانند تغییرات هورمونی سیکل قاعدگی، عوامل ژنتیک و زمینه های خاص فردی و مسائل اجتماعی در ایجاد آن موثر شناخته شده است.

علائم بالینی:

علائم قابل مشاهده شامل مجموعه ای از علائم خلقی، جسمی و رفتاری می باشد. علائم خلقی شامل تحریک پذیری، اضطراب و بی ثباتی خلقی است و تغییرات رفتاری شامل عصبانیت، خستگی زودرس، اشکال در تمرکز، احساس یأس و تمایل به گوشه گیری و کاهش علائق معمول زندگی است.

در این دوران تغییراتی در خواب و اشتهای افراد مبتلا روی می دهد که می تواند شامل پرخوابی، کم خوابی، بدخوابی، پرخوری، کم خوری یا علاقه به خوردن برخی از مواد غذایی یا احساس تهوع آور بودن بوی برخی از آنها می باشد.

علائم جسمی شامل: سردرد، حساس شدن پستانها و تورم عمومی بدن، درد در ناحیه تحتانی شکم و احساس سنگینی در پاهاست.

سیر پیش آگهی بیماری:

علائم بیماری غالباً مزمن بوده و در صورت عدم درمان شدت آن افزایش می یابد.

درمان:

تشخیص صحیح و شرح دقیق شرایط به بیماران و اطمینان بخشیدن به آنان در خصوص عدم ابتلای آنان به بیماری های روانی، بسیار مؤثر است.

درمان شامل:

1. تغییرات در شیوه زندگی، 2. روان درمانی، 3. و در نهایت دارو درمانی است.

الف: تغییرات شیوه زندگی:

ورزش منظم روزانه با شدت میانه مثل پیاده روی سریع روزانه در کنترل علائم بسیار مؤثر است.

خواب کافی و مناسب در نیمه دوم سیکل قاعدگی شدت علائم را کاهش می دهد.

رژیم غذایی: حذف مصرف مواد قندی خالص، نمک و الکل به کاهش علائم یاری می نماید. مصرف نوشیدنی های گیاهی مانند جوشانده ها در کاهش اندازه افسردگی و عصبانیت و عدم تمرکز یاری می نماید.

مصرف سایر مواد پروتئینی، سبزیجات و میوه ها و مصرف کمتر کربوهیدراتها (مواد نشاسته ای) در رژیم غذایی در کنترل علائم بیماری بسیار مؤثر است.

در خصوص مصرف مواد پروتئینی بهتر است از ماهی بیشتر از گوشت قرمز استفاده گردد.

ب: روان درمانی:

استفاده از روش های Relaxation و کنترل اضطراب در کنترل علائم بسیار مؤثر است.

ج: دارو درمانی:

برحسب نوع مسائل درمان های متفاوتی پیشنهاد شده است و در واقع درمان علامتی است.

OCP (قرص های ضد بارداری خوراکی) سبب بهبود علائم در گروهی از بیماران می گردد.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند مفنامیک اسید و ناپروکسن هر 4 تا 6 ساعت یک عدد، درد ناحیه شکم را بهبود بخشیده و در کنترل سایر علائم هم می تواند مؤثر باشد.

بروموکریپتین، دانازول: سبب بهبود حساسیت پستان ها می گردد.

ویتامین E: در بهبود حساسیت پستان ها مؤثر است و منابع غذایی آن عبارتند از: مغز گردو، مغز بادام هندی، مغز بادام بو داده، دانه کنجد ترجیحاً آسیاب شده، سبوس برنج و نعناع تازه.

مصرف دیورتیک ها: تنها در کنترل تورم عمومی بدن مؤثر است.

ویتامین B6: به اندازه 100 تا 400 میلی گرم در روز در بهبود بسیاری از علائم بیماران مؤثر است.

کلسیم: در کنترل علائم بیماری بسیار مؤثر است و منبع غذایی آن انواع لبنیات می باشد.

داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب: فلوکسیتین را برای درمان افسردگی و آلپرازولام را برای کنترل علائم اضطرابی می توان به کار برد که هر دو در نیمه دوم سیکل قاعدگی مؤثر هستند.

در برخی منابع استفاده از یک قرص فلوکسیتین طولانی اثر را یک هفته قبل از آغاز قاعدگی برای کنترل علائم افسردگی و اضطراب موثر شناخته اند.

منبع: نشریه پیغام پزشک، شماره 46.

منبع: راسخون

به "اختلالات پیش از قاعدگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلالات پیش از قاعدگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید