بهترین روش های شستن و نگهداری لباس عروس در خانه

به گزارش آقای ابوالفضلی، شستن لباس عروس کار آسانی نیست. در واقع لباس عروس یکی از ارزشمندترین و خاطره انگیزترین لباس های هر خانم است که حتی نگاه کردن به آن می تواند شیرین ترین لحظات زندگی هر فرد را به یاد او بیندازد. از همین رو نگهداری صحیح لباس عروس و همچنین شستن آن بدون این که آسیبی به پارچه لباس وارد شود، اهمیت زیادی برای همه ما دارد. قطعاً عکاسی در میان جنگل و دریا و گذراندن یک روز پر ماجرا در یک لباس سفید و بلند موجب می شود تا بعد از سرانجام روز با یک لباس کثیف و آلوده روبرو شوید. اما چطور می توان در خانه لباس عروس را شست؟ آیا چیزی در مورد نحوه نگهداری صحیح لباس عروس می دانید؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی مجله خبرنگاران می توانید با بهترین روش های شستن و نگهداری لباس عروس آشنا شوید.

بهترین روش های شستن و نگهداری لباس عروس در خانه

نحوه نگهداری لباس عروس

برای نگهداری لباس عروس قبل از هر چیزی باید از تمیز بودن و خشک بودن لباس اطمینان حاصل کنید. سپس با در نظر گرفتن نکاتی مهم که ادامه به آن ها اشاره شده است، می توانید تا مدت ها از لباس عروس زیبایتان در خانه نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب مدل لباس عروس براساس فرم اندام

لباس عروس را برای نگهداری آماده کنید

کلیه جواهرات، تزئینات، کمربند و لوازمی که قابل جدا کردن هستند، از پیراهن عروس جدا کنید. این کار از ایجاد لکه و همچنین کشیده شدن پارچه لباس جلوگیری می کند. از قرار دادن سایر لوازم مربوط به روز عروسی مثل تل مو، گیره سر، کفش، عطر و … در کنار لباس عروس اجتناب کنید.

برای نگهداری از لباس عروس از جعبه مخصوص استفاده کنید

برای نگهداری لباس عروس از جعبه مقوایی معمولی استفاده نکنید. زیرا ممکن است جعبه بعد از مدتی خراب گردد و به لباس آسیب برساند. با خرید خرید جعبه نگهداری لباس عروس می توانید لباس عروس خود را داخل جعبه مخصوص قرار دهید و از آن محافظت کنید.

از آویزان کردن لباس عروس اجتناب کنید

از آن جایی که لباس عروس معمولاً وزن سنگینی دارد، از آویزان کردن آن با چوب لباسی های معمولی اجتناب کنید. این کار موجب پاره شدن درزها و دفرمه شدن لباس می گردد.

لباس عروس را داخل کیسه پلاستیکی مخصوص یا پارچه قرار دهید

هرگز لباس عروس را داخل کیسه پلاستیکی معمولی نگهداری نکنید. برای این کار باید از کیسه های مخصوص یا کاور خود لباس عروس استفاده گردد. یک روش دیگر برای قرار دادن لباس عروس داخل کمد، این است که یک پارچه سفید و پنبه ای روی آن بکشید تا به لباس آسیب وارد نگردد. برای این که قسمت های چین خوردگی لباس خراب نگردد، می توانید در این بخش ها از دستمال پارچه ای سفید استفاده کنید.

قبل از دست زدن به لباس عروس دستکش بپوشید

برای دست زدن به لباس عروس بهتر است یک دستکش نخی سفید بپوشید تا هم رنگ لباس خراب نگردد و هم نخ کش نگردد.

لباس عروس را در مکان مرطوب نگذارید

برای نگهداری لباس عروس آن را در یک مکان سرد، خشک و تاریک قرار دهید. اتاق های زیر شیروانی، زیر زمین و مکان های مرطوب به هیچ نام برای نگهداری لباس های سفید مناسب نیستند. برای نگهداری لباس عروس می توانید آن را زیر تخت قرار دهید. از آن جایی که دسترسی شما به این نقطه زیاد است، بهتر می توانید سالم بودن لباس را کنترل کنید.

بیشتر بخوانید: 12 نمونه از خاص ترین و زیباترین دسته گل های عروس برای پاییز و زمستان

سالم بودن لباس عروس را هر سال بررسی کنید

حداقل یک بار در سال لباس عروس خود را بررسی کنید. مطمئن شوید که لکه ای روی آن ایجاد نشده و یا در محل نگهداری آن نم و رطوبت وجود ندارد.

در صورت آویزان کردن لباس عروس از آویز مخصوص استفاده کنید

در صورتی که قصد دارید لباس عروس خود را آویزان کنید، حتماً از آویزهای مخصوص لباس عروس استفاده کنید تا فرم لباس شما حفظ گردد. به روش شستن و نگهداری لباس عروس خود اهمیت دهید و به یاد داشته باشید که در صورت آسیب دیدن به این لباس، ترمیم آن کمی سخت و هزینه بر خواهد بود.

بهترین روش شستن لباس عروس

برای تهیه لباس عروس معمولاً از جنس پارچه و لوازم تزئینی مختلفی استفاده می گردد. قبل از هر چیزی بهتر است در زمان خرید لباس عروس حتماً از مشاور فروش در مورد نحوه تمیز کردن لباس و همچنین نکات خشکشویی آن پرس و جو کنید. به هر حال شستن لباس عروس ساتن یا لباس های تور و گیپور فرق دارد. از همین رو شناخت این موضوع می تواند در انتخاب بهترین روش شستن و نگهداری لباس عروس به شما کمک کند.

از طرف دیگر باید بدانید که لباس عروس حساسیت فوق العاده بالایی دارد. تنها کمی بی توجهی در فرآیند شستشو و خشک کردن آن می تواند به بافت و ظاهر لباس شما آسیب وارد کند. در این بخش می توانید با بهترین روش های شستن و نگهداری لباس عروس آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: ترندهای مدل لباس عروس برای سال 2021

لکه گیری لباس عروس

یکی از بهترین و مطمئن ترین روش ها برای شستن و نگهداری لباس عروس این است که به جای تمیز کردن کلی لباس تنها بخش هایی را که لکه های کثیف روی آن ایجاد شده، تمیز نمایید. زیرا به هر حال شستن لباس عروس گاهی اوقات موجب تغییر فرم و حالت لباس می گردد. از همین رو استفاده از این روش می تواند برای تمیز کردن لباس هایی که خیلی کثیف نیستند، مؤثر باشد. برای لکه بری لباس عروس باید مراحل زیر را دنبال کنید.

بررسی دقیق برای لکه گیری لباس عروس

برای لکه گیری لباس قبل از هر چیزی باید یک نگاه کلی به لباس عروس بیندازید. از زیر بغل لباس تا نواحی زیرین لباس که با زمین در ارتباط بودند را به خوبی بررسی کنید. تمام لایه های لباس باید به صورت جداگانه بررسی شوند و در صورتی که دارای لکه و کثیفی هستند، تمیز شوند.

استفاده از اسپری لکه بر لباس برای تمیز کردن لباس عروس

برای از بین بردن لکه های روی لباس عروس می توانید از اسپری لکه بر مخصوص لباس استفاده کنید. قبل از استفاده از این اسپری ها باید حتماً آن را روی هر لایه از لباس در گوشه کوچکی امتحان کنید. هر زمان که مطمئن شدید این اسپری به پارچه لباس شما آسیب وارد نمی کند، می توانید از آن برای تمیز کردن لکه ها استفاده نمایید.

طریقه تمیز کردن لباس عروس با اسپری لکه بر

برای لکه بری لباس عروس با استفاده از اسپری باید روی هر لایه از لباس به طور جداگانه مقداری لکه بر اسپری کنید. سپس یک دستمال زیر آن قرار دهید. حال به آرامی و با کمک یک برس کوچک نرم یا مسواک آغاز به از بین بردن لکه کنید. در نهایت یک پارچه میکروفیبر سفید مرطوب را روی لکه بکشید. سپس یک لایه دیگر دستمال روی آن قرار دهید تا نم آن قسمت به بخش های دیگر لباس برخورد نکند.

خشک کردن لباس عروس بعد از لکه گیری

بعد از این که همه لکه های روی لباس را به همین روش برطرف کردید، حال باید آن ها را خشک کنید. برای این کار در هر بخش به نوبت دستمال ها را بردارید و با استفاده از سشوار آغاز به خشک کردن لکه ها کنید. توجه داشته باشید که سشوار را حتماً از دور با درجه میانه رو به لباس بگیرید تا لباس آسیب نبیند.

بیشتر بخوانید: 11 روش پاک کردن انواع لکه از روی لباس و انواع پارچه

بهترین روش شستن لباس عروس

شستن لباس عروس در خانه نیاز به دقت و توجه زیادی دارد. استفاده از یک شوینده ملایم در کنار انتخاب روش شستشوی صحیح لباس می تواند به شما کمک کند تا لباس عروس خود را بدون آسیب و به راحتی بشویید.

1- وان یا لگن بزرگ را برای شستن لباس عروس آماده کنید

بهترین روش شستن لباس عروس در خانه شستشوی آن در حمام است. برای این کار باید وان حمام یا یک لگن بزرگ را آماده کنید. آن را کاملاً تمیز و ضدعفونی کنید. سپس آب سرد را باز کنید و وان را پر از آب کنید. توجه داشته باشید که آب گرم به هیچ نام برای شستن لباس عروس مناسب نیست و موجب شل شدن پارچه و از بین رفتن تزئینات آن می گردد.

2- برای شستن لباس عروس از شوینده مناسبی استفاده کنید

در مرحله دوم باید یک شوینده مناسب و ملایم برای شستن لباس عروس انتخاب کنید. توجه داشته باشید که استفاده از شوینده های قوی و سفید کننده ها برای تمیز کردن لباس عروس مناسب نیستند و به پارچه آن آسیب وارد می کنند. اگر لباس شما لکه دارد، می توانید مقداری اسپری لکه بر را با شوینده ترکیب کنید و داخل آب سرد وان بریزید و خوب مخلوط کنید.

3- شستن لباس عروس را آغاز کنید

در این مرحله باید لباس عروس را برای چند دقیقه داخل وان قرار دهید. شستن لباس عروس به هیچ نام نیاز به چنگ زدن و فشار دادن ندارد. تنها لازم است آن را داخل آب بگذارید. برای تمیز کردن لکه های روی لباس می توانید همان طور که در آب قرار گرفته است، با مسواک آغاز به تمیز کردن لکه ها کنید. توجه داشته باشید که بیش از حد به بافت پارچه فشار وارد نکنید. تنها کافی است که مسواک را به آرامی روی لکه بکشید.

4- لباس عروس را خشک کنید

یکی از مهم ترین مراحل شستن لباس عروس خشک کردن آن است. برای خشک کردن لباس به هیچ نام نباید آن را آویزان کنید. زیرا وزن لباس با خیس شدن به شدت زیاد می گردد و این موضوع موجب پاره شدن لباس می گردد. برای خشک کردن لباس بهتر است آن را روی آویزهای فلزی مخصوص خشک کردن لباس پهن کنید. باید لباس را طوری پهن کنید که وزن لباس به صورت متناسب پخش گردد. می توانید یک حوله روی لباس خشک کن یا زیر لباس عروس خود بگذارید تا آب را بهتر جذب کند.

هیچ گاه لباس عروس را فشار ندهید تا آب آن خارج گردد. از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید هم اجتناب کنید. معمولاً خشک شدن لباس عروس 2 تا 3 روز طول می کشد. بعد از این که لباس به طور کامل خشک شد، می توانید آن را آویزان کنید تا لباس شما صاف گردد و حالت مناسبی بگیرد.

شستن لباس عروس با ماشین لباسشویی

به طور کلی شستن لباس عروس در ماشین لباسشویی به هیچ نام روش مناسبی نیست. تورها و پارچه های کار شده لباس عروس شما معمولاً بعد از شستشو در ماشین لباسشویی کاملاً آسیب می بینند و چروکیده و خراب می شوند. لباس هایی که دارای تزئین های سنگی، تور یا گیپور هستند، نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند. تنها در صورتی می توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید که روی برچسب لباس شما قید شده باشد که شستشو در لباسشویی مانعی ندارد. بهترین روش شستن لباس عروس روش شستشوی دستی یا خشکشویی لباس عروس است که می توانید با خیال راحت از این روش ها استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: راهنمای معنی کلمات و برنامه شستشوی ماشین لباسشویی در مدل های مختلف

نکاتی مهم در مورد شستن و نگهداری لباس عروس

  • قبل از آغاز به شستن لباس عروس حتماً به جنس و الیاف پارچه لباس دقت کنید. سپس می توانید یک شوینده مناسب با جنس پارچه انتخاب کنید.
  • برخی از جنس های لباس عروس با اتوکشی آسیب می بینند. در صورتی که قصد اتوکشی لباس را دارید، باید اتو را روی کم ترین حرارت تنظیم کنید و روی لباس حتماً یک پارچه سفید و تمیز قرار دهید و اتو را به صورت غیر مستقیم روی لباس بگذارید. در صورتی که لباس شما به اتوکشی نیاز دارد، اما جنس پارچه حساس است، بهتر است از خدمات اتوشویی لباس عروس استفاده کنید.
  • برای شستن لباس عروس تنها از یک فرچه کوچک نرم یا یک مسواک استفاده کنید. به هیچ نام مسواک را با فشار روی لباس نکشید. زیرا این کار موجب نخ کش شدن و شل شدن بافت پارچه می گردد.
  • استفاده از شوینده های قوی و سفید کننده ها برای تمیز کردن لباس عروس مناسب نیستند.

خشکشویی لباس عروس

بهترین روش شستن لباس عروس آن هم در شرایطی که کاملاً کثیف و آلوده شده، سپردن به یک خشکشویی مطمئن است. گاهی لباس شما ممکن است در خاتمه عروسی پر از لکه های کثیف و بزرگ باشد که تمیز کردن آن در خانه بسیار سخت و غیر ممکن به نظر برسد. در این شرایط بهتر است ریسک کردن را کنار بگذارید و به جای این که زمان خود را صرف شستن آن کنید، لباس عروس خود را به خشکشویی بسپارید. معمولاً در خشکشویی قیمت شستشوی لباس عروس با توجه به جنس و حساسیت پارچه مشخص می گردد. ممکن است قیمت و هزینه شستشوی لباس عروس ساتن در مقایسه با پارچه های ارگانزا متفاوت باشد. اما به هر حال شما خیالتان از بابت تمیز شدن لباس راحت است و می دانید که لباس شما بعد از شستشو درست مثل اول تمیز و زیبا خواهد شد.

جمع بندی نهایی

شستن و نگهداری لباس عروس به روشی صحیح می تواند از آسیب به لباس جلوگیری کند و موجب حفظ جلوه و زیبایی لباس شما گردد. برای نگهداری از لباس عروس سعی کنید آن را در مکان مناسبی قرار دهید. برای شستن لباس به تمام نکاتی که در مورد لکه بری، شستشو و خشک کردن لباس مطرح شد، توجه داشته باشید. از قلم نیاندازید که تنها یک لحظه بی توجهی می تواند به بافت ظریف لباس شما آسیب وارد کند. در صورتی که هیچ تجربه ای در زمینه شستن لباس های حساس ندارید، بهتر است از خدمات خشکشویی به جای شستن لباس در منزل استفاده کنید.

منابع: thespruce، wikihow، cleanipedia

نوشته های مرتبط

3 روش آسان و مطمئن برای شستن کاپشن و کت و پالتو چرم

پودر لباسشویی بهتر است یا مایع لباسشویی؟

بهترین روش های شستن انواع پرده در خانه

بهترین روش های شستن لباس زیر با دست و ماشین لباسشویی

منبع: افق کوروش

به "بهترین روش های شستن و نگهداری لباس عروس در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین روش های شستن و نگهداری لباس عروس در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید