این مکان ایرانی غارنشینان را یکجانشین کرد!

به گزارش آقای ابوالفضلی، به آثار باستانی ایران و شکوه تاریخ و تمدن کشور علاقه دارید؟ آیا می دانستید ایران یکی از ابتدایی ترین سکونت گاه های تاریخ بشر محسوب می گردد؟

این مکان ایرانی غارنشینان را یکجانشین کرد!

در 6 کیلومتری شهر شاهرود و در حاشیه شمالی شهر بسطام تپه ای باستانی به نام تپه سنگ چخماق وجود دارد که یکی از ابتدایی ترین سکونتگاه های بشری در آن قرار گرفته است. مجله گردشگری آقای ابوالفضلی به معرفی این تپه کهن باستانی پرداخته است، با ما همراه شوید.

تپه سنگ چخماق چه اهمیتی دارد؟

تپه سنگ چخماق تپه ای باستانی است که در سال 1348 برای اولین بار کشف و محققان آغاز به کاوش در آن نمودند. آن ها پس از تحقیقات بسیار و با پیداکردن آثار باستانی فراوان دریافتند که این تپه یکی از نخستین مکان های یکجانشینی در دوران نوسنگی بوده است. تیم حفاری و کاوش با سرپرستی پروفسور ایچی ماسودا باستان شناس مشهور ژاپنی سه مرحله این منطقه را مورد کاوش قرار دادند. اولین بار در سال 1348، دومین بار در سال 1349 و سومین بار و آخرین مرحله در سال 1351 که منجر به پیداکردن آثار باستانی بسیار باارزشی شد.

این تپه از دوپشته شرقی و غربی تشکیل شده است که حدود دویست متر از یکدیگر فاصله دارند. قدمت تپه غربی به هفت تا هشت هزار سال و قدمت تپه شرقی به شش تا هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. آثار سکونت در پشته غربی به دوره نوسنگی بدون سفال و آثار سکونت در تپه شرقی به دوره نوسنگی با سفال مربوط می گردد.

بقایای معماری راست گوشه، اجاق، تنور، پیکرک گلی، ابزار سنگی، ابزار استخوانی و سفال از جمله آثار باستانی ای هستند که در این تپه ها طی کاوش های بسیار یافت شده اند. از جالب ترین یافته های سنگ چخماق در موزه ایران باستان می توان از مدل سفالی یک خانه و یک ظرف با نقوش ابتدایی طرح سبدی به رنگ سیاه روی زمینه قرمز نام برد.

برای بازسازی و بازسازی این اثر باستانی محققان آن را به ژاپن فرستادند. آنجا پس از تحقیقات گسترده تر روی اثر، مدل بازسازی و بازسازی شد و در سال 1377 به ایران بازگردانده شد. تپه سنگ چخماق در سال 1375 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. در همین منطقه و طی سومین کاوش در سال 1351 پیکره های گلی انسان و حیوان نیز کشف شد. کشف این آثار و قدمت تاریخی این تپه باعث شده که تپه سنگ چخماق یکی از مهم ترین آثار باستانی کشور باشد.

تپه باستانی سنگ چخماق کجاست؟

تپه سنگ چخماق در شمال شرق ایران، در شش کیلومتری شهر شاهرود و در نزدیکی شهرستان بسطام واقع شده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب اینجا عمارت باشکوه پادشاهی است که پادشاهی نکرد را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا

به "این مکان ایرانی غارنشینان را یکجانشین کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این مکان ایرانی غارنشینان را یکجانشین کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید