آیا می توان استیم دک را جایگزین کامپیوتر کرد؟

به گزارش آقای ابوالفضلی، یکی از قابلیت های شگفت انگیز استیم دک در کنار اندازه و قابل حمل بودنش، قابلیت استفاده از آن به عنوان یک سیستم گیمینگ است. بنابراین با ابزار مناسب، می توانید آن را به یک مانیتور وصل کرده و با استفاده از موس و کیبورد، کنسول خود را به یک رایانه شخصی تبدیل کنید. استیم دک از نسخه ای اصلاح شده از لینوکس بهره می برد که در مقایسه با ویندوز از قابلیت های کمتری برخوردار است. با این حال سوال اصلی این است که استفاده از این قابلیت چه مزایایی دارد و به طور کلی آن را می توان به عنوان یک کامپیوتر استفاده کرد یا خیر. خوشبختانه طبق گزارش های منتشر شده به نظر می رسد که این کنسول می تواند تا حد زیادی مشابه یک رایانه شخصی مقرون به صرفه عمل کند، اما این نباید دلیل شما برای خرید آن باشد.

آیا می توان استیم دک را جایگزین کامپیوتر کرد؟

راه اندازی اولیه

همانطور که می دانید برای اتصال موس و کیبورد به استیم دک، یک هاب USB-C قدیمی نیز کفایت می کند. با این حال برای استفاده از این کنسول به عنوان یک رایانه و بهره وری بهتر از آن، نیاز به مدل های جدیدتری دارید. به خصوص باید از هاب یا داکی استفاده کنید که از نرخ به روزرسانی 60 هرتزی برای ارسال اطلاعات ویدیویی و از انتقال برق 45 واتی پشتیبانی کند. این هم تضمین می کند که به 30 هرتز (به عبارت دیگر 30 فریم در ثانیه) محدود نمی شوید و هم باتری کنسول را شارژ نگه می دارد. همچنین می توانید از یک هاب بدون آداپتور استفاده کنید اما به دلیل اینکه از باتری کنسول استفاده کرده و آن را زود خالی می کند، این مورد پیشنهاد نمی شود.

پس از اتصالات اولیه به حالت دسکتاپ وارد خواهید شد. به طور پیش فرض، سیستم عامل دستگاه صفحه نمایش کنسول را به عنوان نمایشگر اصلی و مانیتور را به عنوان نمایشگر ثانویه در نظر می گیرد، بنابراین باید به تنظیمات پیکربندی نمایشگر بروید تا تنظیمات را تغییر دهید. با این حال، این کار به راحتی با زدن کلید ویندوز، تایپ کردن display و انتخاب Display Configuration قابل انجام است. حالت دسکتاپ ممکن است لینوکسی باشد، اما با نوار وظیفه، منوی شبیه استارت و… شباهت زیادی به دسکتاپ ویندوز 10 دارد. علاو بر این، یک میانبر برای استیم روی دسکتاپ وجود خواهد داشت و باز کردن آن مشابه نسخه ویندوز است.

پرفورمنس بازی ها

با یک هاب مناسب، استیم دک می تواند باکیفیت 4k خروجی دهد، با این حال شما باید برای اجرای بازی ها به رزولوشن 1080p پایبند باشید. اگرچه این کنسول از تلفن های همراه یا نینتندو سوییچ قدرتمندتر است، اما قدرت پردازنده آن برای اجرای بازی ها با پیکسل های بیشتر، جای سوال دارد. به عنوان مثال، بازی هورایزن زیرو داون با اجرا روی صفحه نمایش کنسول توانست به طور میانگین نرخ فریم 40 را ارائه دهد. با اتصال کنسول به مانیتوری با رزولوشن 1080p، این اندازه به 26 فریم در ثانیه کاهش یافت. گاد آو وار نیز به طور مشابه، در حالت عادی با نرخ فریم 35 اجرا می شود که این اندازه در رزولوشن 1080p، به 20 فریم در ثانیه می رسد.

نرخ فریم ولفنشتاین نیز به همین ترتیب از 60 به محدوده 35 تا 45 در 1080p کاهش پیدا کرد. به صورت کلی می توان گفت که بسیاری از بازی ها در حالت دسکتاپ عملکرد ضعیف تری دارند، با این حال با تغییر در تنظیمات گرافیکی بازی ها تاحدی می توان این مسائل را رفع کرد. به عنوان مثال بازی بتل رویال ایپکس لجندز در حداقل تنظیمات گرافیکی، می تواند در برخی لحظات به نرخ فریم 30 برسد، اما به همان اندازه در مواقعی با 65 فریم در ثانیه اجرا می شود. از طرفی الدن رینگ به لطف به روزرسانی ها در بیشتر مواقع با نرخ فریمی بالاتر از 30 قابل تجربه است. نرخ فریم ریمستر کرایسیس نیز بین 30 تا 40 متغیر است.

در حالت دسکتاپ، استیم دک همچنین می تواند به فناوری FidelityFX Super Resolution تکیه کند. این فناوری با این که در کیفیت جلوه های بصری در نمایشگرهای بزرگ، تغییر خاصی ایجاد نمی کند اما از نظر پرفورمنس تاثیرگذار است. به عنوان مثال بازی های هورایزن زیرو داون و گاد آو وار به ترتیب به 34 و 30 فریم با اندکی کاهش کیفیت دست پیدا کردند. از طرفی وجود موس و کیبورد باعث شده تا تجربه بازی هایی مانند دوتا 2 که به خوبی اجرا می شوند اما با کنترلر کنسول هماهنگ نیستند، لذت بخش تر شود. گفتنی است که بازی ذکر شده در دو حالت گرافیکی مختلف، نرخ فریم های 30 و 50 را ارائه می دهد.

این سطح از عملکرد کلی، هیچ رایانه شخصی ویندوزی با یک پردازنده و کارت گرافیک نسبتا مناسب را شکست نمی دهد و طبیعتا در مقایسه با کارت های گرافیک قدرتمند حرفی برای گفتن نخواهد داشت. با این حال برای سیستمی با قیمتی در محدوده قیمت نسخه های مختلف این کنسول، استیم دک رجحان خود را نشان می دهد. تنها مشکل صدای فن کنسول است که هنگام اجرای بازی ها با رزولوشن 1080p به اندازه نسبتا زیادی بلند است.

استفاده عمومی

با شباهت هایی که سیستم عامل استیم دک با ویندوز دارد، تا زمانی که در پی اجرای بازی ها، نصب نرم افزارهای مختلف و یا وب گردی باشید، مسئله ای برایتان پیش نخواهد آمد و در مدت کوتاهی با بخش های مختلف کنسول آشنا خواهید شد. بسیاری از لوازم جانبی نظیر موس، کیبورد، هدست و کنترلرهای مختلف نیز با کنسول هماهنگ هستند و استفاده از آن ها بسیار آسان خواهد بود. با این حال گزارش هایی منتشر شده که کنترلر سیمی ایکس باکس 360 به خوبی به کنسول متصل نمی شود.

گفتنی است که استیم دک قبل از اینکه بتواند به بهترین نسخه خود تبدیل شود، باید از طریق به روزرسانی های مختلف روی برخی مسائل نرم افزاری کار کند. با قیمتی که کنسول دارد، در حالت دسکتاپ شاید سیستم گیمینگ مقرون به صرفه ای به نظر برسد اما کار سختی برای پنهان کردن محدودیت های خود دارد. با این حال در حالت دستی با سخت افزار قدرتمندی که دارد شما را به هیچ وجه ناامید نخواهد کرد.

منبع: Rock Paper Shotgun

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا می توان استیم دک را جایگزین کامپیوتر کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می توان استیم دک را جایگزین کامپیوتر کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید